Dosarul Fănuș Neagu - Real și imaginar în operă și în arhivele Securității

Dosarul Fănuș Neagu - Real și imaginar în operă și în arhivele Securității
Pret: 
36,75 lei
TVA Inclus
În stoc (2 buc.)
Domeniul: 
Știinte politice
Editura: 
Eikon
An aparitie: 
2020
Nr. pagini: 
284
Format: 
A5
ISBN: 
978-606-49-0339-6

Spaţialitatea este un aspect ce revine adeseori în discursul critic asupra operei lui Fănuș Neagu. Reflecţii asupra unor teme și motive centrale, elemente compoziţionale sau asociate analizei psihologice – toate acestea au fost nu de puţine ori validate în demersurile interpretative ale scrierilor luate în discuţie. Cartea ce abordează realul și imaginarul din opera lui Fănuș Neagu nu se constituie într-o încercare de factură monografică, ci de verificare a unei anumite viziuni critice aplicate asupra operei respective plecându-se de la studii specializate în mituri și toposuri geografico-literare. Un scop al demersului întreprins de Ana-Maria Ticu este acela de a demonstra că spațiul ficțional conturat de Fănuș Neagu reprezintă o tipică heterotopie a ținutului brăilean – un topos imaginar recognoscibil, bine structurat şi foarte bine închegat.

Seria de întrebări la care își propune să răspundă Ana-Maria Ticu de-a lungul studiului este următoarea: care este realul și care este imaginarul operei lui Fănuș Neagu? (o întrebare ce poate isca o serie de neclarități); sunt scrierile lui Fănuș Neagu o mască sau o oglindă pentru realitatea istorică în care trăiește scriitorul?; putem considera mitul un instrument utilizat de scriitor pentru a transmite mesaje cititorilor inițiați?; ce raport există între elementele de evoluție pe care le putem constata în cazul unor personaje și situația reală a individului în acea perioadă?; reușesc omul și scriitorul Fănuș Neagu să gestioneze relațiile cu regimul comunist, care limita orice manifestare a libertății personale și a libertății de creație? Iar răspunsurile găsite sunt în mare parte pertinente.

De aceeași autori...

De la aceeași editură...

Săptămâni interioare - Jurnal de coronavirus

De obicei, un resume se scrie invers, pornești cu ultimele isprăvi și te îndrepți apoi treptat către prima, cea mai importantă de fapt, a nașterii (care la rigoare nici nu îți aparține; e cea mai mare fraudă acceptată tacit în materie de CV-uri). În ce mă privește, încep, firește, chiar cu cartea pe care o țineți acum în mână despre perioada pe care nimeni n-a văzut-o venind, a pandemiei de coronavirus. O carte în care am încercat să înțeleg din mers, ca noi toți de altfel, ce a determinat schimbările radicale petrecute într-un răstimp atât de scurt.

+ info
Monștrii cu bot de catifea

Se înserase. Strada era pustie și liniștită, semn că cei câțiva bețivi, care poate colindau uneori mahalaua aceasta nouă și curată, se plictisiseră. Aerul blând, înmiresmat și liber, mă făcea să mă cred stăpân pe oasele din trup și să pot îndura trecerea timpului care, în atât de multă liniște, se auzea precum galopul unui cal bine odihnit. Coama îi era tare. O coadă lungă i se vedea din spate, în timp ce dinții mari luceau sub dogoarea respirației fierbând. Înalt, osos și cu trupul ca de piatră, te așteptai oricând la un nechezat de fiară. Dar nu.

+ info
CHIȘINĂU. Evocări interbelice

Antologia de față, consacrată Chișinăului, colecționează „mărturii sugestive” din același segment temporal, identificând – prin alte voci – „reconfigurările ființiale” pe care, în timp, le-a cunoscut capitala fostei gubernii. Acolo unde simțirea românească a fost sugrumată, renăscând spectaculos în agitatul interbelic. Or, pornind de la premisa că acel Chișinău este o necunoscută, Diana Vrabie trece în revistă puzderia de evenimente care, prin ritmul reformelor și ofensiva culturalizării, îl transformă într-o „portavoce a comunității”, devenind „fanionul românismului”.

+ info